onsdag, maj 17, 2006

GPS Naturell

Sedan jag körde vilse 4 mil utanför Växjö med ett kräkande åksjukt barn i bilen har jag envist påtalat för min sambo hur bra det vore med en GPS. Hon hävdade att hennes lokalsinne var överlägset och att det minsann inte behövdes en GPS så länge hon satt i bilen, tyvärr var jag böjd att hålla med. Då jag kom på det oslagbara argumentet att den GPS jag precis tittat på i prylaffären hade en mycket trevligare & mjukare röst. Nu är det knäpptyst i bilen och jag måste förlita mig på mitt eget lokalsinne & kartläsning, det gäller att ha reservdunk och mobil med sig så man inte blir ståendes i någon okänd skog någonstans i sommar.

8 Comments:

Blogger mormor said...

Men om du har en GPS så behöver du ju inte stanna i varje gathörne och rulla ner rutan för att fråga efter vägen. Då får du aldrig träffa alla hjälpsamma och trevliga människor.

17 maj, 2006 12:12  
Blogger Unknown said...

Hm, det finns i alla fall minst en person som använder sig av följande metod här på ön:
1) Kastar sig iväg med bilen i riktning mot ett möte på ett visst ställe
2) Kommer på att ”men vart ska jag egentligen?”
3) Ringer Åsa (jag) och får besked
4) Hittar nästan hela vägen fram
5) Ringer Åsa igen för en sista guidning
6) Hittar hela vägen fram

Finns en annan person som gör så här:
1) Har besökt ett visst ställe minst tio gånger
2) Är så gott som alltid försenad
3) Pratar ofta i mobil
4) Kör förbi stället personen ska till för elfte gången…
5) Upptäcker sin fadäs 2 km bort
6) Vänder och kör till rätt ställe
7) Kliver skamsen ur bilen IGEN!

17 maj, 2006 16:55  
Anonymous Anonym said...

Verkligen ett oslagbart argument. Verkligen. Förstår inte att det inte funkade?

17 maj, 2006 16:58  
Blogger Elin i Björken said...

GPS kanske också får ett framtida samlarvärde?

17 maj, 2006 17:20  
Blogger Drysen said...

Varför ha GPS? Om några år släppar dom Gallileo som har mycket bättre precision/lokalsinne än både din sambo och GPS tillsammans ;)

17 maj, 2006 20:24  
Blogger Pia-Pralin said...

Du får väl hänvisa till "men and their gadgets" en bra att ha pryl helt enkelt!! :-)

17 maj, 2006 20:34  
Blogger zanza67 said...

gps kanske vore ngt?!...när jag var i jönköping senast körde jag vilse o hittade inte ut till e6an mot göteborg - bara en stor sjö som jag cirkulerade kring...kunde inte med att ringa o fråga företaget jag hade besökt för var inte säker på om det var vänern eller vättern...:/

18 maj, 2006 16:41  
Blogger Maria said...

Pust, jag vet hur det är att bli nedröstad till förmån för en GPS. Och jag vill påstå att jag faktiskt är en bra kartläsare! Men då detta inte gått fram har vi befunnit oss i en situation i Florens där alla gatorna var enkelriktade åt det rakt motsatta hållet än vad GPS:en trodde, eller på ett antal små hemska grusvägar i Toscana...lita aldrig på GPS:er, inte i Italien i alla fall!

18 maj, 2006 22:03  

Skicka en kommentar

<< Home