söndag, juni 25, 2006

Fäst vid låret

När min sambo såg henne på insidan av mitt lår skrek hon rakt ut av avsky. Min sambo ville att hon skulle dödas direkt, men jag var lugn och sa att hon kunde få suga klart först. Hon sa att så länge hon var kvar på insidan av låret ville hon inte dela säng med mig. Min sambo påtalade riskerna för de sjukdomar hon kunde ge mig. Jag höll såklart med om det, men samtidigt var jag väldigt rädd för att om man vred bort fästingen att det skulle bli massa skräp kvar. Nu vet jag varken ut eller in. Fästingar är vedervärdiga.

7 Comments:

Blogger Fairy said...

Fniss...

*känner djupt med din sambo*

25 juni, 2006 01:22  
Blogger Unknown said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

25 juni, 2006 10:37  
Blogger Unknown said...

Åh, du har inte sett det pedagogiska barnprogrammet om fästingar som vi råkade zappa in häromdagen! Där hade de gigantiska modeller av fästingar som de gullade runt med och visade hur deras mun med hullingar sågade sig fast i huden och sen åkte sugsnabeln ner. Sen sög fästingen tills den blev tjock och mätt och DÅ blev den så övermätt att den pyste ut lite kräks och släppte taget.

Det är i kräkset de farliga virusen eller bakterierna kan finnas. Om man alltså får loss fästingen utan att trycka till på fästingkroppen, så kommer kräkset inte in i en. Skulle huvudet bli kvar är det ingen fara, det torkar, ramlar av eller så bildas det först lite var innan huvudet försvinner.

Vi tar massor med fästingar från våra katter och det smidigaste är att använda tummen och pekfingret. Fast man måste förstås ta tag ordentligt. Annars såg jag att de på Apoteket har en manick där man först kan frysa ner fästingen och sen plocka bort den - men har inte testat. Vi har ovanligt lite fästingar hos oss i år.

25 juni, 2006 10:38  
Blogger Unknown said...

Ah, hittade fästingkultprogrammet fast som bilder!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=14896&a=218840&lid=is_search527895&lpos=28&queryArt527895=f%E4stingar&doneSearch=true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=2

25 juni, 2006 10:44  
Blogger Pia-Pralin said...

Tur att det inte var någon annan parasit som hade bosatt sig på ditt lår......(det är sånna här tillfällen man har lärt sig att sätta punkt på rätt ställe)

25 juni, 2006 19:23  
Blogger Maria said...

Usss, inget vidare. Hoppas den är borta nu!

25 juni, 2006 23:07  
Blogger zanza67 said...

fick en på ena "påsen" när jag var 5-6 år...det tyckte mina storasyskon var jätteroligt, särskilt när det gick bra, så de brukar påminna mig om det ibland...som tur var hade jag ingen sambo då som såg den främmande varelsen därnere...

26 juni, 2006 15:40  

Skicka en kommentar

<< Home