lördag, februari 18, 2006

Den gamle mannen

Satt i bilen med en söt tjej tillika min sambo. Småpratade lite om att vi kanske måste handla lite på vägen hem. Vi kom fram till att det var fyra (4) specerier som vi skulle inhandla av nödvändighet.
"-Men vi behöver ju även en femte vara", sa min sambo.
"-Ja minsann, det börjar kanske bli lite mycket att hålla reda på? ska jag skriva ner alla fem (5) varor?" tyckte jag.
"-Nej det behövs inte det är ju bara 1,2,3,4.......... få se vad var det????"
"-Ha har du redan glömt?? det var ju 1, 2, 3, 4, & ..................??????????"
Den femte varan stod inte i minnet att finna.
I samma ögonblick såg jag en gammal gubbe i backspegeln med grått skägg, och på passagerarsätet satt en äldre kvinna, som dock såg svagt bekant ut. Målet med våran resa var som bortblåst, jag styrde bilen sakta hemåt mot den sista adressen jag kom ihåg som min hemadress och som tur visade det sig stämma, jag bodde ännu icke på ett servicehus.
Smärtsamt erfor jag att ålderdomen hade nått mig. De oranga kuverten tillhörde min nutid inte min framtid, detta var vad jag fick.
Det tog flera veckor innan vi kom på vad den femte varan skulle vara.
Nescafé, så nu sitter jag här med en sockerbit i munnen och läppjar på mitt kaffe på fat.
Gungstolen knarrar så hemtamt i takt med "De sista ljuva åren" som strömmar ut i "Ring så spelar vi" från transistorn på köksbordet.
Undrar om vädret håller i sig. Nåja den som lever får se.

14 Comments:

Blogger Elin i Björken said...

Ja, det sägs ju att åren går fortare ju äldre man blir. ;o)

18 februari, 2006 08:36  
Anonymous Anonym said...

Ja du ,,,det är som jag med min stickning i knät och knut i nacken av gråa slingor som en gång var råttbrunt :/
Var tog tiden vägen,,,!?!?!??!
:) Ha en skön helg...
//Disa

18 februari, 2006 10:40  
Anonymous Anonym said...

Glömde säga att jag fått tantvarning av min omgivning. Jag har tre katter, gungstol och tycker inte längre om att gå ut på krogen.

18 februari, 2006 10:56  
Blogger Unknown said...

Äsch, det där har inte med minnet att göra, det är helt enkelt ”Den Irriterande Lagen Om Missade Inköp” som slagit till.

Här i huset är det ett stående inslag att vi vid hemkomsten från livsmedelsaffären kommer på precis vilken grej det var vi INTE köpte. Den senaste tidens lista har bestått av: tändstickor, diskmedel och bakplåtspapper. Men det är alltså alltid EN SAK I TAGET som man glömmer. När man lyckats köpa tändstickor, hinner man precis bara hem så står någon i köket och säger: ”Jösses, vi behöver ju DISKMEDEL”

Och när man har köpt diskmedel, så är det bakplåtspapper som fattas och när man köpt bakplåtspapper är det salt som fattas osv osv osv. Det tar aldrig slut. Den dagen då vi verkligen har köpt alla saker vi behöver kommer aldrig att inträffa.

18 februari, 2006 11:12  
Blogger Rex said...

Till Åsa: Jag har ett eminemt inköpsprogram till min handdator, så jag borde ju inte glömma något överhuvudtaget?! Skrämmande var det att 2 fullvuxna människor får kollektiv minnesförlust exakt samtidigt.

18 februari, 2006 12:02  
Blogger Unknown said...

Så länge du inte kan synkronisera din handdator med din hjärna, så kommer inköpslistan alltid att sakna EN sak. Tror jag alltså.

:-)

18 februari, 2006 13:12  
Blogger Maria said...

Vi har affären runt hörnet och detta är ändå ett faktum. I veckan fick vi vänta tre dagar på att köra en fullmatad diskmaskin för att vi glömde handla diskmedel hela tiden...

18 februari, 2006 14:07  
Blogger K E I said...

Tjo!

Din länk till "min hemsida" funkar inte helt hundra..

Men din blogg är grym..

Mvh, Kei - en flitig besökarinna

18 februari, 2006 17:51  
Blogger Drysen said...

haha, du äger rex :P

18 februari, 2006 21:29  
Blogger Pia-Pralin said...

Oroa dig inte Rex.. jag har en teori...På ICA har de installerat sånna där minnesförvirrare i entré grindarna, för varje gång jag står utanför grindarna kommer jag klockrent ihåg vad jag skall ha, när jag kommer innanför grindarna kommer jag inte ihåg nått... det ligger en hund begraven tror jag...
( eller så är det som folk säger...Du ä inte riktigt klok Madicken... :-) )

19 februari, 2006 01:00  
Blogger Unknown said...

Ah! Minnesförvirrare vid ingången! Ah! Vilken lättnad!

19 februari, 2006 08:52  
Blogger Elin i Björken said...

Det är antagligen minnesförvirrarens fel att man kommer hem med helt andra saker än man tänkt sig. Kanske Konsumentombudsmannen borde ta sig en titt på detta då det kostar svenska hushåll massor mer än vad plånboken fixar.

19 februari, 2006 12:18  
Anonymous Anonym said...

Åh så vackert! : )

20 februari, 2006 18:02  
Anonymous Anonym said...

Minnet fungerar kanske lite mera fläckvis när man nu blivit lite äldre (än tjugo år). Skriver numera upp allt som ska handlas och ännu så länge så jag brukar faktiskt både hitta lappen och få med sakerna som står på den (i alla fall nästan alltid).

26 mars, 2006 19:46  

Skicka en kommentar

<< Home